jadeArt

2008. április 10., csütörtök

cenzúra?

Azt hiszem, kezdek ráérezni arra, hogy mi is a blog lényege.
Például az, hogy olyan dolgokat is közzé tehetek nyilvános fórumon, amit esetleg (nem tudni milyen oknál fogva:) nem közöltek valamely nyomtatott sajtóorgánumban.
Az alábbi körkérdést az Új Művészet című folyóirat szerkesztősége küldte el nekem januárban, hogy írjam meg (mert kíváncsiak az én véleményemre is), hogy melyik kiállításokat tartottam a 2007-es éveben a legjobbaknak, és melyeket a legrosszabbaknak.
Én ezt el is küldtem, megírtam a véleményem (mert gondoltam tényleg érdekli őket).
Aztán a 2008. februári Új Művészetben megjelentek a körkérdésre adott válaszok - de a sajátomat nem találtam köztük...
Vajon miért nem közölték?
Cenzúrázzák a válaszokat? Ami nekik nem tetszik, azt kihagyják?
/Talán nem véletlen, de az egyik kiállítást, amit megkritizáltam (Sensaria) az Új Művészet egyik szerkesztője rendezte./
Na, mindegy. Bár kérték a véleményemet, mégsem közölték.
Hát én itt és most mégis közre adom.

A legjobbak és a legrosszabbak

- A 2007-es év kiállításai közül, melyiket (melyeket) tartja a legfontosabb(ak)nak, és miért?

Több jó kiállítás is volt 2007-ben – szerencsére, aki akart, találhatott magának csemegéket. Igaz, sokszor hosszabb utánajárást igényelt ezek megtalálása, mivel az igazán érdekes és jó kiállítások általában nem a legpreferáltabb kiállítóhelyeken kerültek bemutatásra. A helyszűke miatt csak három figyelemreméltó momentumot emelek ki:

1. Szentendrén, a MűvészetMalomban a Magyarországi művésztelepek című kiállítás elsősorban szakmai szempontból tetszett, hiszen a hazai történeti művésztelepeket eddig még egyetlen átfogó tárlat sem kísérelte meg bemutatni. De ennek a tárlatnak az is érdeme volt, hogy a művésztelepeken megfordult, kevésbé közismert alkotók is szerepeltek, valamint az egyes telepek emblematikus művészei nem az albumok reprodukcióin unalomig ismételt, illetve a múzeumok falairól megismert alkotásaikkal voltak jelen.

2. A budai Fonó egykori gyárépületében több fiatalabb művész alakított ki magának műtermet. Artus Galéria néven működik az itteni kiállítóhely, ahol évente néhány kiállításon be is mutatkoznak az itt dolgozó alkotók. 2007-ben három tárlatot említenék meg ezek közül: Nádor Tibor, Nagy Géza és Fischer Balázs festők bemutatóit. Ezek, mondhatni, tematikailag összefüggnek, hiszen mindhárom kiállító az ún. „indusztriális plein air” műfajában alkot, képeik többségén az ipari komplexum belsőterei jelennek meg.

3. A hely és a művek összhangja szempontjából az egyik legsikeresebb kiállításnak tartom 2007-ben Krajcsovics Éva Olof Palme Házban rendezett tárlatát. Krajcsovics fénnyel átitatott képeinek áttetsző légiessége, transzcendens tartalmai az épület világos tereiben érvényesültek igazán.

- A 2007-es év kiállításai közül, melyik esemény okozott az Ön számára csalódást, és miért?

Erre sokkal egyértelműbben és könnyebben tudok válaszolni, mint az előző kérdésre. Szerintem, mindenképpen a Sensaria-kiállítás volt az év legelhibázottabb nagyszabású tárlata: az alapkoncepciótól kezdve a bemutatott, kevéssé kvalitásos kortárs műveken át, a velük „párhuzamba” állított korábbi műalkotások indokolatlan és sokszor esetleges társításáig. A legnagyobb csalódást azonban az okozza ebben a történetben, hogy az ország egyik legjelentősebb múzeuma (Magyar Nemzeti Galéria), „főműsoridőben”, azaz a Tavaszi Fesztivál idején, annak nyitóeseményeként helyet adott ennek a tárlatnak.

Számomra csalódás volt még a Velencei Biennále Magyar pavilonjának kiállítása (Andreas Fogarasi), ezen a véleményemen annak külföldi szakmai sikere sem változtat.

Ezeken kívül a Szépművészeti Múzeum konzervkiállításai is egyre inkább a csalódások közé tartoznak, amelyek már korábban is elvesztették szakmai értékeiket, de már-már a közönség érdeklődésre is alig tarthatnak számot.

- Van-e olyan művész, vagy esetleg csak mű, akit/amit az év felfedezésének tart?

Nem konkrétan 2007-hez köthető, de a fiatalabb nemzedékből Várhelyi Tímea festő képeit mindenképpen fontosnak tartom a szélesebb szakma számára váró felfedezések között megemlíteni.

12 megjegyzés:

Anonymous Névtelen írta...

Kedves Judit!
A partvonalról (vagy perifériáról) könnyű bekiabálni, így vagyok ezzel én is. De miért csodálkozol azon, hogy kicenzúrázták (az egyébként kért) véleményedet? Hiszen ez természetes, természetes az, hogy van cenzúra. Abban a korban, amikor mi felnőttünk szintén volt cenzúra és miután csak egy műváltozás történt kis országunkban, hát van most is. Sőt: alapvető eszköz. Valakinek/valakiknek az érdekeit kissé sértette a véleményed, s mivel olyan helyzetben vannak, hogy megtehetik, hát kihagyatták a válaszodat. Nincs ám ez másként vidéken sem, hidd el Judit! Én például azokon a kiállítóhelyeken, amelyek "elit"-ként vannak számontartva kis városunkban, nemhogy festőként, de még műtörténészként sem nagyon jelenhetek meg, mert nem vagyok "szalonképes". Az 56-os apámmal, meg hasonlókkal a hátam mögött nagyon "trendi" módon kellene festenem és viselkednem, s mivel nem teszem, egyszerűen nem létezőnek nyilvánítottak. De ugyan, mondd már: ha egy Gaál Imre kibírta, hogy életében szinte nem volt kiállítása, akkor egy magamfajta miért ne bírná ki?
Nem tudom, melyik lehetett a három válaszod közül, ami kiverte az igencsak alacsony fesztűrésű biztosítékot, de tippelhetek? Az első? :) Ölel kollégád: V:

2008. április 16. 20:57  
Blogger JadeArt írta...

Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

2008. április 17. 11:43  
Blogger JadeArt írta...

Kedves V:
köszönöm a hozzászólást, már csak azért is, mert Te vagy az egyik első, aki reagál - és ez nagy öröm nekem, hogy valaki megosztja velem a véleményét! :)
Amúgy szerintem, inkább a második kérdésre adott válaszom volt az, ami miatt nem közölték (mint említettem, az általam már többször kritizált Sensaria kiállítás rendezője a szóbanforgó lap egyik munkatársa... de lehet, hogy ez csupán véletlen:)

2008. április 17. 11:54  
Blogger Nati írta...

jesz. megindult a blogélet!:)

2008. április 17. 12:01  
Blogger JadeArt írta...

hát igen :) nagyon örülök! hajrá SzeifertSisters!

2008. április 17. 12:18  
Anonymous Névtelen írta...

Kedves Judit!
Ma a következő meghívót kaptam:

> Kedves Barátom!
> >
> > A Körmendi Kulturális központ és Faludi Ferenc Könyvtár
> > nevében tisztelettel meghívlak a MODERN RENESZÁNSZ című
> > kiállítás megnyitójára.
> >
> > Kiállító művészek:
> >
> > Czene Márta- festőművész
> > Duronelly Balázs- szobrász
> > Elek Imre- szobrász
> > Engler András
> > Kósa János- festőművész
> > Marton Zsolt- grafikus
> > Mátrai Erik- képzőművész
> > Nádas Alexandra- grafikus, festőművész
> > Nagy Gábor- festőművész
> > Szenteleki Gábor- festőművész
> > Tóth Csaba- festőművész
> > Varga Ferenc- szobrász
> > Veres Gábor- szobrász
> >
> > Körmend Városi Kiállítóterem
> > 2008. május 23. péntek 14 óra


Szerinted mi a hólyagtól reneszánsz ez? Attól, hogy mindenki "figurális"? Attól miért reneszánsz? Ez érdekes, de teljesen heterogén korú és látásmódú művészek együttese. Ha már itt tartunk, van a reneszánszhoz legalább annyi szállal kötődő művész a megyében, Marosfalvy Antal. Őt miért nem hívták meg?

2008. május 22. 17:27  
Blogger JadeArt írta...

Kedves Névtelen!
szerintem még csak nem is figurális alkotók (pl. a Nádas-Nagy házaspár sem az) - de a reneszánsz lényege szerintem az antik (akkor főként a római) hagyományok felélesztése. Mindenképpen a múltidézés, méghozzá annak tudatos és konkrét szándéka az egyik alapja, ezt is jelenti maga az elnevezés: "újjászületés", újjáélezstése valami klasszikusnak.
Szóval, itt is valami ilyesmiről lehet szó, bár igazából nem értem az összeállítást... Ha ide kapcsolódó művészt keresnénk, akkor Kisléghy Nagy Ádámot sem lehetne semmiképpen kihagyni. Szerintem itt megint egy ad-hoc összeszedett csoportos kiállításról van szó, amit a reneszánsz év alkalmából ezen a címen próbáltak "eladni", beilleszteni ennek az eröltetett emlékévi kulturális programsorozatnak a szövetébe.

2008. május 23. 8:34  
Anonymous Névtelen írta...

Nem vagyok névtelen, V. vagyok, kollégád, de mivel amúgyis a szakma és a képzőművészet szélén, kénytelen vagyok óvatosabb lenni. Ma nem túl kegyes idők járnak, úgyhogy levelezésünk némileg hasonlít perifériára szorított kollégák magánlevelezéséhez, a 40-es évek legvégén. Tudom, mert van mutatványom belőle. Szomorú, hogy így van.Egyedül a műterem ad némi kárpótlást.
Ádámot személyesen ismerem, régről, Mártát is, a feleségét. Valóban nem értem Szenteleki válogatását, ui az egészet ő jegyzi. Illetve értem, csak azt most nem akarom részletezni: befolyás és barátság szerint. Ezért nincs itt Kisléghy, akinek ugyan sem festészetét, sem egyéniségét nem érzem közel magamhoz, de tény, hogy se befolyása, se baráti kapcsolata Sz-vel nincs, ezért nincs is ott. Mint az említett Marosfalvy sem.
Szeretettel üdvözöl: V.
Jelezd, ha nem tudod azonosítani személyemet:)

2008. június 1. 10:57  
Blogger JadeArt írta...

dehogynem tudtam, már az első bejelentkezésed óta tudom :)
amúgy nagyon szomorú, hogy baráti alapon kerül megrendezésre egy kiállítás, mármint a válogatás...
ebben az egyben objektívnek kell lenni, egyébként megette a fene. Kisléghy hozzám se áll közel, de azt gondolom egy ilyen tematikájú kiállításon ott lenne a helye.
Kedves V., szeretettel üdvözöllek innen a másik partvonalról!
J

2008. június 2. 7:46  
Anonymous Névtelen írta...

Számomra az is probléma, hogy bizonyos beszűkültséget tapasztalok: nyugaton sokkal inkább megvan mindenféle irányzat adekvát fóruma és közönsége, galéria hálózata stb. Nálunk ez mégcsak kezdeményekben sincs igazából jelen és úgy tűnik, nem is akar a folyamat nagyon megindulni.
A hangsúlyok ott is hasonlóak, csak a részletekben bújnak meg a jelentős különbségek.

2008. június 2. 16:54  
Anonymous Névtelen írta...

"Akárki tiszteli is Mohemedet, tudja meg, hogy meghalt, de akárki tiszteli is Istent, tudja meg, hogy Isten él, és sohasem hal meg." (Abu Bakr)

"A kérdés az hogy hogyan menthetjük meg saját halhatatlan lekünket." (Dosztojvszkíj)

"Aki elégedett az gazdag.
Aki a helyén marad, az álhatatos. Aki a halálban sem pusztul el, él." (Lao-cse)

Mindezek alapján úgy érzem, hogy a Sensaria csoport fellépése napjaink legizgalmasabb és legszínvonalasabb hazai művészeti kezdeményezései közé tartozik, mely a modernizmus utáni jövőt tételezi.

Barátsággal: Vjazemszkíj herceg

2008. július 1. 14:38  
Anonymous Névtelen írta...

Közkívánatra tovább árnyalom, hátha nem voltam elég érthető:

(A csoport munkáinak a színvonala - vitán felül - magas, így erre nem térek ki külön.)


Hogyan jutottunk el az "emberizmus", "életizmus", Észkultusz és egyéb mulandóságcentrikus, szanszára cenrtrikus, jelenségcentrikus (folytonos megújulás elmélet) kultuszok (modernizmus-posztmodern) végső elfáradásához, kiüresedéséhez?

A Nagy Francia Elhomályosulás idején Hébert és Marat csoportja, a szélsőséges "veszettek" mozgalma, szimbolikusan letaszította Istent a trónusról, hogy az Észt ültesse a helyére. Ekkor intenzífikálódott a reneszánszban indult folyamat (emberizmus), ami aztán a "nép" (bolsevizmus) és a "tőke" (liberális kapitalizmus) horizontalista diktatúráiba torkolott.

Azóta keresi az emberiség az "élet" mögötti szellemiséget. "Isten halott. A sivatag terjed (bennünk, belül)." (Nietzsche) Ma már azonban ott tartunk, hogy lassan az életet sem látjuk, mert azt is kikezdi a falanszterizációs folyamat, amely felé a szakértői-hideg-technikusi elmék által manipulált társadalom "halad", "fejlődik.", az "észerűség", "olcsóság" és a "külső ellenséggel" szembeni "győzelem" nevében. A dolgok felzabálják nem csak az időt, hanem a létet, most már az életet is.


Mi lett a szép elképzelésekből:

Szabadság: A Külső (Önmegvalósításnak nevezett önzéskultusz) a belső (önmeghaladáskultusz) helyett.
(A buszon mondta egy fékevesztett tininek valaki: Ige figyelj kisöreg. Te nem szabad vagy, hanem primitív.)

Egyenlőség: Vannak egyenlők és még egyenlőbbek.

Testvériség: A másság ugyanolyansága, a sokféleség - az igazság és béke mentén történő - együttélése helyett.
A társadalom csoportokra bontása és egymásra uszítása (szülő - gyermek, leszbi- nem leszbi; roma - nem roma; stb.; nő-férfi; stb..) az "emberi jogok" nevében. (Osztd meg és uralkodj.) Miközben az ellenkezőjét hirdetjük: "Kövessetek, mert én ellenzem az vidék-város ellentétet." A fordítottság alulmúlhatatlan, rövidtávon nyereséges, hosszútávon ön és közromboló stratégiája.
Lúzer - vinner kultusz,ahol a győzelem fontosabb az "élni és élni hagyni" elvnél. Relativizmuskultusz (Ha "mi" követjük el akkor relatív, ha "ők" akkor zéró tolerancia)



A mulandóság abszolútizálása kimerült, mert "A mulandóban kerseni megalapozott harmóniát? Nncs ennél elhibázottabb gondolat!" (Simone Weil)



Maradt a Szép, a Jó és az Igaz (Kozmosz, Dhrama; a Világegyetem törvénye, Rendje, amit a mi profán nézőpontunk - ami tényleg relatív - nem-tudása kaotizál).

Az Örök mindig időszerű, mert időtlen. A felhő ugyan tartósan betakarhatja az eget, de nem győzheti le.

Egy művészeti alkotás akkor nem füst, ha valami fogalmakon túli, állandó értéket képes közvetíteni.

"A művészet ott kezdődik, ahol az elbeszélő elveszti a fonalat..." (Szerb Antal).


"Vállald az én nem -én megkülönböztetésből fakadó küzdelmet, de amennyire lehet, maradj tudatában a végső
egységnek." Mahábhárata

A modernizmus beleragadván a saját "gyertya szélben", vagy "a fő ellenség a halál" vagy "a fény küzdelme a sötét ellen" féle harciasságba (principális dualizmus), ami alá rendeli nemes törekvéseit - az Egység tudását - észre sem veszi, hogy közben elpazarolja lehetőségeit, ami torokszorító lenne, ha nem lenne annyira pusztító jelenség.


Barátsággal: Vjazemszkíj herceg

2008. július 1. 16:23  

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal